Er zijn twee manieren waarop ik jullie als organisatie kan helpen:
Diensten
North star
De Noordster werd vroeger al gebruikt om de woeste zeeën te navigeren. Ook nu is dit de perfecte manier om de snel veranderende wereld van organiseren te bevaren. Om zo altijd te weten of je op koers ligt.
Samen ontdekken we wat jullie Noordster is en hoe jullie die kunnen gaan gebruiken om te navigeren en wat daarbij belangrijk is. Daarna kunnen jullie zelf op pad om dit te realiseren.
Moon shot
De Apollo missie naar de maan is een geweldig voorbeeld van zoveel meer bereiken dan iemand voor mogelijk had gehouden als je samen ergens voor gaat. Zo kunnen we ook jullie “maanlanding” realiseren.
Samen met jullie ga ik mee op reis om dit realiteit te maken. Vanuit onze Noordster gaan we samen op avontuur om verder te komen dan jullie ooit voor mogelijk hielden. Schouder aan schouder maken we samen het verschil.
Pijlers
Hoe we ook samen onderweg gaan, we kijken in ieder geval naar deze twee pijlers:
Organiseren
Hoe het werk georganiseerd is, wordt op een gegeven moment een op zichzelf staand systeem, waar de uitgangspunten niet voor iedereen even duidelijk zijn, maar toch niet ter discussie staan. We doen de dingen hier nou eenmaal zo.
Hoe processen lopen, hoe mensen met elkaar omgaan en hoe producten en diensten tot stand komen, het gedraagt zich volgens de wetten van het verleden. Toen heel nuttig, nu onbedoeld een rem op de vooruitgang.
Zelfs als je dit wel al probeert te veranderen is het de vraag of je niet aan symptoombestrijding doet, omdat het echte probleem nog niet zichtbaar is.
Ik help jullie de wortel van de knelpunten te ontdekken om hier vervolgens samen met jullie een echte oplossing voor te realiseren.
Digitaliseren
Vandaag de dag niet meer weg te denken: digitale oplossingen inzetten om je bedrijf beter te laten functioneren. De combinatie van het werk iets anders organiseren en waar mogelijk ondersteunen of automatiseren door IT applicaties levert grote resultaten op: snelheidswinsten, consistentie, kostenverlagingen, klanten en medewerkers beter ondersteunen en complexiteit van regels onder controle krijgen, om maar een paar voorbeelden te noemen. Er is meer mogelijk dan je nu denkt.
En tegelijkertijd is deze complexe wereld van digitalisering een broedplek voor verborgen knelpunten en uitdagingen, die – als je ze niet aanpakt – je bedrijf en de resultaten aardig overhoop kunnen gooien.
Ik help jullie IT oplossingen voor je te laten werken, daar waar de impact op de bedrijfsvoering het grootste is.
North star
Het vinden van jullie Noordster en hoe ermee te navigeren bestaat uit twee onderdelen:
1. Verhelderen
Het helder maken van de echte oorzaken van de knelpunten die jullie tegenhouden. De laag onder de symptomen die aan de oppervlakte zitten. Er wordt wel eens gezegd dat op de werkvloer 100% van de problemen bekend zijn, maar op managementniveau slechts 4%. Samen vinden we de echte antwoorden.
2. Koers bepalen
Om vervolgens koers te bepalen en dit om te zetten naar specifieke keuzes. Vaak willen we teveel tegelijk en bereiken daarom net niks. Koers bepalen helpt op alle fronten: het verschaft richting en duidelijkheid in de hele organisatie en het schept kaders voor iedereen om zich toe te verhouden.
Hoe ziet het eruit?
Dit traject is altijd maatwerk, aangepast op wat jullie nodig hebben. In hoofdlijnen ziet het er zo uit:
- Doorlooptijd 1-2 weken (of meer uitgesmeerd als tijd vrijmaken een knelpunt is)
- Contact: 2-4 dagdelen met sessies, zoals:
- Interviews
- Workshops
- Safari’s (de organisatie “in het wild” bekijken door mee te lopen)
- Onderzoek – bekijken van eerdere documentatie, plannen, etc.
- Oplevering – terugkoppeling resultaten
Moon shot
Tijdens een Moon shot traject doorlopen we cyclisch 4 fases: Verhelderen, Koers bepalen, Ontwerpen en Realiseren, waarbij we afwisselend uitzoomen voor meer overzicht om vervolgens te verdiepen en uit te werken. Hierbij ben ik jullie gids maar ga ik ook als meewerkend voorman met jullie aan de slag.
1. Verhelderen
Het verhelderen van de echte oorzaken van de knelpunten die jullie tegenhouden. De laag onder de symptomen die aan de oppervlakte zitten. Er wordt wel eens gezegd dat op de werkvloer 100% van de problemen bekend zijn, maar op managementniveau maar 4%. In gesprek vinden we de echte antwoorden.
2. Koers bepalen
Om vervolgens koers te bepalen en dit om te zetten naar specifieke keuzes. Vaak willen we teveel tegelijk en bereiken daarom net niks. Koers bepalen helpt op alle fronten: het verschaft richting en duidelijkheid in de hele organisatie en het schept kaders voor iedereen om zich toe te verhouden.
3. Ontwerpen
Met het plannen van het traject en bepalen van de piketpaaltjes die we daarbij uitzetten beginnen we vorm te geven hoe de reis eruit gaat zien. Waar zitten de hard lines waar we niet omheen kunnen? Om vervolgens niet teveel waarde aan het plan an sich te hechten, maar vooral een feedbackloop in te bouwen om te toetsen of we nog op koers liggen of bij moeten sturen.
4. Implementeren
Van grote plannen voor de toekomst, naar kleine stappen in het nu. We zetten het ontwerp om in praktische acties en meetbare effecten. Hierbij verzamelen we zo snel mogelijk feedback om te verifiëren wat werkt om de juiste koers te behouden en door te pakken of bij te stellen tot we er zijn.
Hoe ziet het eruit?
Dit traject is altijd maatwerk, aangepast op wat jullie nodig hebben, en afhankelijk van hoeveel ik uitvoerend mee ga helpen. In hoofdlijnen ziet het er zo uit:
- 3 – 12 maanden
- 2 of 4 dagen per week (mede afhankelijk van beschikbaarheid)
- Per kwartaal de cyclus met de 4 fases doorlopen
- Begeleiding van het veranderproces
- Uitvoerend een interim management- of projectrol invullen of ondersteunen
Wat zeggen klanten?
“Bij HI Systems heb ik met veel plezier samen mogen werken met Jordy. Jordy heeft in de rol van R&D Manager een lastige transitie moeten begeleiden en heeft dit samen met het team uitstekend gedaan. Jordy is prettig en realistisch in de omgang en stelt de juiste vragen om je uit te dagen en aan het denken te zetten.”
Tim VolkFreelance Product Owner bij HI Systems
“Jordy heeft ons diverse keren geholpen om van een probleem, richting een oplossing te komen. Dit door ons kritisch te bevragen welk probleem we opgelost willen hebben. Dit doet Jordy met veel enthousiasme en weet hierdoor ‘heilige huisjes’ te doorbreken.
Camiel SavelbergCOO Medireva
Hij is gewend om zaken visueel te maken en zijn boodschap aan te passen aan de doelgroep. Hij zorgt er ook voor dat hij zijn methodiek en kennis overdraagt op termijn, zodat de organisatie onafhankelijk verder kan.”
“Helderaar heeft ons geholpen aan het inzicht hoe we de problemen die we ondervonden konden aanpakken. Hadden we dit maar een jaar eerder geweten, dat had ons veel tijd, geld en frustraties bespaard.”
Ruud Klaassen & José IjdemaEigenaars Service Planner
“Jordy heeft het vermogen in een berg met informatie te duiken en door het voeren van de juiste gesprekken de berg aan informatie te structureren in overzichtelijk geheel.”
Linda RamaekersProduct Owner / Projectleider Medireva