Skip to main content

Diensten

Er zijn twee manieren waarop ik jullie als organisatie kan helpen:

North star

De Noordster werd vroeger al gebruikt om de woeste zeeën te navigeren. Ook nu is dit de perfecte manier om de snel veranderende wereld van organiseren te bevaren. Om zo altijd te weten of je op koers ligt.

Samen ontdekken we wat jullie Noordster is en hoe jullie die kunnen gaan gebruiken om te navigeren en wat daarbij belangrijk is. Daarna kunnen jullie zelf op pad om dit te realiseren.

Moon shot

De Apollo missie naar de maan is een geweldig voorbeeld van zoveel meer bereiken dan iemand voor mogelijk had gehouden als je samen ergens voor gaat. Zo kunnen we ook jullie “maanlanding” realiseren.

Samen met jullie ga ik mee op reis om dit realiteit te maken. Vanuit onze Noordster gaan we samen op avontuur om verder te komen dan jullie ooit voor mogelijk hielden. Schouder aan schouder maken we samen het verschil.

Pijlers

Hoe we ook samen onderweg gaan, we kijken in ieder geval naar deze twee pijlers:

Organiseren

Hoe het werk georganiseerd is, wordt op een gegeven moment een op zichzelf staand systeem, waar de uitgangspunten niet voor iedereen even duidelijk zijn, maar toch niet ter discussie staan. We doen de dingen hier nou eenmaal zo.

Hoe processen lopen, hoe mensen met elkaar omgaan en hoe producten en diensten tot stand komen, het gedraagt zich volgens de wetten van het verleden. Toen heel nuttig, nu onbedoeld een rem op de vooruitgang.

Zelfs als je dit wel al probeert te veranderen is het de vraag of je niet aan symptoombestrijding doet, omdat het echte probleem nog niet zichtbaar is.

Ik help jullie de wortel van de knelpunten te ontdekken om hier vervolgens samen met jullie een echte oplossing voor te realiseren.

Digitaliseren

Vandaag de dag niet meer weg te denken: digitale oplossingen inzetten om je bedrijf beter te laten functioneren. De combinatie van het werk iets anders organiseren en waar mogelijk ondersteunen of automatiseren door  IT applicaties levert grote resultaten op: snelheidswinsten, consistentie, kostenverlagingen, klanten en medewerkers beter ondersteunen en complexiteit van regels onder controle krijgen, om maar een paar voorbeelden te noemen. Er is meer mogelijk dan je nu denkt.

En tegelijkertijd is deze complexe wereld van digitalisering een broedplek voor verborgen knelpunten en uitdagingen, die – als je ze niet aanpakt – je bedrijf en de resultaten aardig overhoop kunnen gooien.

Ik help jullie IT oplossingen voor je te laten werken, daar waar de impact op de bedrijfsvoering het grootste is.

North star

Het vinden van jullie Noordster  en hoe ermee te navigeren bestaat uit twee onderdelen:

1. Verhelderen

Het helder maken van de echte oorzaken van de knelpunten die jullie tegenhouden. De laag onder de symptomen die aan de oppervlakte zitten. Er wordt wel eens gezegd dat op de werkvloer 100% van de problemen bekend zijn, maar op managementniveau slechts 4%. Samen vinden we de echte antwoorden.

2. Koers bepalen

Om vervolgens koers te bepalen en dit om te zetten naar specifieke keuzes. Vaak willen we teveel tegelijk en bereiken daarom net niks. Koers bepalen helpt op alle fronten: het verschaft richting en duidelijkheid in de hele organisatie en het schept kaders voor iedereen om zich toe te verhouden.

 

Hoe ziet het eruit?

Dit traject is altijd maatwerk, aangepast op wat jullie nodig hebben. In hoofdlijnen ziet het er zo uit:

  • Doorlooptijd 1-2 weken (of meer uitgesmeerd als tijd vrijmaken een knelpunt is)
  • Contact: 2-4 dagdelen met sessies, zoals:
    • Interviews
    • Workshops
    • Safari’s (de organisatie “in het wild” bekijken door mee te lopen)
  • Onderzoek – bekijken van eerdere documentatie, plannen, etc.
  • Oplevering – terugkoppeling resultaten
PLAN EEN DISCOVERY CALL

Moon shot

Tijdens een Moon shot traject doorlopen we cyclisch 4 fases: Verhelderen, Koers bepalen, Ontwerpen en Realiseren, waarbij we afwisselend uitzoomen voor meer overzicht om vervolgens te verdiepen en uit te werken. Hierbij ben ik jullie gids maar ga ik ook als meewerkend voorman met jullie aan de slag.

1. Verhelderen

Het verhelderen van de echte oorzaken van de knelpunten die jullie tegenhouden. De laag onder de symptomen die aan de oppervlakte zitten. Er wordt wel eens gezegd dat op de werkvloer 100% van de problemen bekend zijn, maar op managementniveau maar 4%. In gesprek vinden we de echte antwoorden.

2. Koers bepalen

Om vervolgens koers te bepalen en dit om te zetten naar specifieke keuzes. Vaak willen we teveel tegelijk en bereiken daarom net niks. Koers bepalen helpt op alle fronten: het verschaft richting en duidelijkheid in de hele organisatie en het schept kaders voor iedereen om zich toe te verhouden.

3. Ontwerpen

Met het plannen van het traject en bepalen van de piketpaaltjes die we daarbij uitzetten beginnen we vorm te geven hoe de reis eruit gaat zien. Waar zitten de hard lines waar we niet omheen kunnen? Om vervolgens niet teveel waarde aan het plan an sich te hechten, maar vooral een feedbackloop in te bouwen om te toetsen of we nog op koers liggen of bij moeten sturen.

4. Implementeren

Van grote plannen voor de toekomst, naar kleine stappen in het nu. We zetten het ontwerp om in praktische acties en meetbare effecten. Hierbij verzamelen we zo snel mogelijk feedback om te verifiëren wat werkt om de juiste koers te behouden en door te pakken of bij te stellen tot we er zijn.

Hoe ziet het eruit?

Dit traject is altijd maatwerk, aangepast op wat jullie nodig hebben, en afhankelijk van hoeveel ik uitvoerend mee ga helpen. In hoofdlijnen ziet het er zo uit:

  • 3 – 12 maanden
  • 2 of 4 dagen per week (mede afhankelijk van beschikbaarheid)
  • Per kwartaal de cyclus met de 4 fases doorlopen
  • Begeleiding van het veranderproces
  • Uitvoerend een interim management- of projectrol invullen of ondersteunen
PLAN EEN DISCOVERY CALL

Wat zeggen klanten?

Discovery call

Nieuwsgierig? Boek dan een gratis Discovery Call om kennis te maken.

Hierin verkennen we waar jullie tegenaan lopen en bespreken we hoe ik jullie zou kunnen helpen om hier verandering in te brengen.

Liever gewoon even e-mailen, appen of bellen?

info@helderaar.nl

+ 31 6 15 10 43 68